Емоційна лексика та оціночні судження у дніпровських онлайн-медіа
Незначну кількість ексклюзивних матеріалів власного виробництва місцеві онлайн-ЗМІ Дніпра компенсують оціночними судженнями та апеляцією до емоцій. За результатами моніторингу онлайн-ЗМІ Дніпра, що проведено Інститутом масової інформації, ознаки таких маніпуляцій містять 6 відсотків новин. Загалом у 500 проаналізованих в 31 новині зафіксовані маніпуляції, іноді -.по кілька на одну новину. Це середній показник по 10 регіонам України, в яких проводилось дослідження.
Уже традиційні “шокові” та “криваві” новини доповнюються надмірною емоційною лексикою у новинах комунального та економічного спрямування. Додають маніпуляцій передруки сумнівних джерел з соціальних мереж та передвиборча політична джинса.
Метою моніторингу було виявлення емоційної лексики та оціночних суджень, які спотворюють нейтральний контекст новин.Загалом, починаючи з 6 серпня було проаналізовано по 100 перших новин з п’яти дніпровських медіа-ресурсів: informator.dp.ua, dnepr.info, dp.vgorode.ua, gorod.dp.ua та 056.ua.
Найбільше таких маніпуляцій зафіксовано на сайті “Інформатор” — 19 випадків в 9 новинах, або в кожній 11 новині. Свідомо чи ні співробітники цього сайту розгорнули хвилю демонізації потенційних клієнтів МАФів та вуличних продавців. Так, у новині “Мне плевать на всех торгую где хочу” торговці на стихійних ринках описані у зверхній емоційно забарвленій манері: “кто-то, словно оловянный солдатик, стойко стоял, капая слезами на малину.” Тут же повідомляється про “запеклу боротьбу” міської влади з МАФами: “Коммунальщики под взором правоохранителей и муниципалов делают из ларьков инсталляции, демонстрирующие всю горечь рабочего класса, лишенного главной в жизни отдушины.” А вже у новині “На Янтарной демонтировали ларек” автор тексту вдався до проектування думки окремої людини (коментар якої так і не наведено у новині) на думку усіх жителів району: “Сам демонтаж вызвал недовольство больше у жителей района, чем у руководства. Мужчины рассуждали о бытие и задавались вопросами о местном самоуправлении. Кто-то даже выкрикивал недовольства в адрес Бориса Филатова. А кто-то просто шел по своим делам, ведь этот лоток не представлял для них никакой культурной ценности.”
Загалом, співробітники “Інформатора” нерідко використовують евфемізми, дисфемізми та метафори у спробі надати незвичайного вигляду пересічним подіям. Так пориви каналізації для авторів ресурсу виглядають як “ріки”, злочинці “невловимі”, а очікуваний ремонт мосту — це не менш, ніж “чудний момент”.
На сайті dnepr.info — зафіксовано 13 маніпуляцій у восьми новинах. Працівники цього ресурсу частіше за все використовують метод емоційного зомбування “кривавими” аваріями та “шокуючими” історіями. А комунальні та економічні новини нерідко супроводжуються маніпулятивними заголовками, які не знаходять свого підтвердження безпосередньо у текстах новин.
Автори ресурсу використовують слово “извращенец” у своїх текстах, яке не є чітким визначенням статусу тієї чи іншої особи, а скероване на висловлення крайньої зневаги. Наприклад, у новині “В Днепре задержан извращенец, который лаял и кидался на людей” воно використане на адресу людини, що потребувала медичної допомоги.
На сайті dp.vgorode.ua зафіксовано 8 випадків емоційної лексики або оціночних суджень в шести новинах.
Серед них штампи на кшталт “Однако замечание водителю так никто и не сделал, полицию тоже не вызвали. Зато, как сейчас принято, снимали на видео и обсуждали” у новині “Наглость зашкаливает: мужчина мыл свою машину в реке”. До того ж, у новині зазначено що відео зняте у селищі Піщанка під Дніпром, але згодом з’ясувалося, що розповсюджене у соцмережі відео насправді було відзняте у Росії. Матеріал досі розміщений на сайті.
Також тут зафіксовані інші оціночні судження, що подаються як основне повідомлення у новині. Наприклад, у короткій новині про цвітіння річки Дніпро: “В районе ресторана "Поплавок" люди решили искупаться в цветущем Днепре.
Вода сейчас ярко-зеленого цвета и воняет. Возле берега собралась странная белая пена. Купаться в такой "жиже" может быть опасно для здоровья. Вода становится чище только на середине реки.”
На Дніпровському міському сайті зареєстровано 13 маніпуляцій в п’яти новинах. Усі є ретрансляціями маніпулятиних повідомлень офіційних органів або користувачів соцмереж.
Так, в повідомленні Дніпропетровської обласної державної адміністрації про ремонт доріг у Синельниківському районі, в тексті на 370 слів, чиновники п’ять (!) разів називають дороги якісними, без конкретних підтверджень такій оцінці.
У розсилці від цієї ж адміністрації про ремонт школи, стає відомо, що стіни просто “молили” про реставрацію.
Передвиборча реклама, розміщена у стрічці новин без будь-якого маркування, також додає маніпуляцій. Текст про захід партії “Основа” розпочинається зі спрощення, що апелює до емоцій читачів: “Каждый украинец вместо того, чтобы быть процветающим инвестором, сегодня живет в долг. Даже если лично вы не брали никаких займов и кредитов, за вас это уже сделало государство. Причем несколько раз”.
Також тут зафіксовані передруки з соцмереж, що вже містили емоційну лексику, як у повідомленні про бродячу собаку, над якою знущались невідомі.
На сайті 056.ua зафіксовано 11 випадків маніпуляцій в трьох новинах. Подібно до міського сайту, журналісти не написали жодної власноруч, а передрукували їх із джинсою.
Наприклад, лише у новині “Александр Вилкул – Владимиру Гройсману: Прежде чем делать громкие пиар-заявления было бы неплохо погасить людям 2,7 млрд грн. долгов по зарплате” зафіксовано 8 випадків маніпуляцій. Серед них: “гривня ушла в крутое пике”, “бездарная политика”, “долги растут как снежный ком”, “экономику лихорадит”, “экономику необходимо вылечить” та інші.
Серед інших джерел маніпуляцій на цьому ресурсі: партія “Основа” та радник голови обласної адміністрації Юрій Голік.
Отже, ми можемо зробити висновки, що журналісти дніпровських онлайн-медіа у боротьбі за читача із колегами та соціальними мережами часто обирають найшвидший спосіб привернення уваги — апеляцію до емоцій. Якщо вони не ретранслюють його від іншого джерела, то виробляють самостійно. Згідно результатів першої хвилі дослідження ІМІ, більшу частину інформації місцеві журналісти просто передруковують з прес-релізів державних установ та матеріалів з інших онлайн-медіа. Аби надати такому контенту привабливого вигляду, до нього просто пишуть емоційно забарвлені заголовки. Вдаються до більш комплексних маніпуляцій і виробники іміджевої та політичної джинси: багаторазові повторення оціночних тверджень, спрощення, перенесення приватних ситуацій на загальні явища, апеляцію до емоцій у раціональних питаннях — це передруковується ресурсами без жодного редакторського втручання. Неперевірені новини із соцмереж також не є рідкістю. І часто саме емоційність того чи іншого допису стає головним сенсом у повідомленні, що розповсюджують журналісти.
Валерія Мальченко, регіональна представниця ГО “Інститут масової інформації” у Дніпропетровській області
Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
Будь-яке поширення матеріалів цього сайту без посилання на «Громадське ТБ Дніпро» заборонене.
© 2014-2024 ГО «Громадське ТБ Дніпро»